Het zorgverzekeringsstelsel is soms niet duidelijk, vier veelgestelde vragen
20198
post-template-default,single,single-post,postid-20198,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.4.2,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Het zorgverzekeringsstelsel is soms niet duidelijk

Het zorgverzekeringsstelsel

Het zorgverzekeringsstelsel is soms niet duidelijk

Het zorgverzekeringsstelsel is soms niet duidelijk

Resultaten AD onderzoek onder consumenten

Ons zorgverzekeringsstelsel is voor veel Nederlanders niet duidelijk. Hoe werkt het eigen risico en hoe hoog is deze? Het AD publiceerde een onderzoek dat gehouden is onder 1000 consumenten. De belangrijkste resultaten uit het onderzoek over zorgverzekeringen:

  • 27 procent van de verzekerden die onaangenaam werden verrast door hun jaarlijkse zorgkosten hadden geen rekening gehouden met het verplichte eigen risico;
  • 44 procent zegt niet te weten wat voor basisverzekering hij/zij heeft;
  • De meesten kennen het verschil niet tussen een natura- en een restitutiepolis;
  • Liefst 44 procent had geen idee dat, bij bijvoorbeeld een opname in het ziekenhuis, eerst het eigen risico (€ 385,-) aangesproken dient te worden.

De vier meest gestelde vragen:

Ook bij ons komen vragen binnen. Wat valt nu exact onder de basisverzekering en dekt een zorgpakket alle zorgkosten die een consument maakt? Wij leggen het voor u uit aan de hand van de vier meest gestelde vragen

1. Een basisverzekering en/of een aanvullende verzekering, hoe zit dat?

Iedere Nederlander moet verplicht een basisverzekering afsluiten en iedere zorgverzekeraar heeft acceptatieplicht en mag dus niemand weigeren.

De aanvullende verzekering en tandverzekering is een extra optie die de consument heeft. Dit betreft vergoedingen die niet in het basispakket zitten. Denk hierbij aan: tandarts, alternatieve zorg, fysiotherapie, brillen en lenzen.

2. Wie of wat bepaalt de inhoud van de basisverzekering?

De overheid bepaalt de inhoud van de basisverzekering. De basisverzekering vergoedt de belangrijkste zorg. Een bezoek aan de huisarts, ziekenhuisopname, een rit met de ambulance, tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar en kraamzorg maken hier onderdeel van uit.

3. Wat is het verschil tussen een restitutie- en een naturapolis?

Bij de restitutiepolis moet u over het algemeen zelf de rekening doorsturen naar de verzekeraar. Bij dit type polis hebt u volledig vrije zorgkeuze. U kunt dus zelf kiezen naar welke zorgverlener u gaat. Het maakt dus niet uit of de zorgverlener een contract heeft afgesloten met de zorgverzekeraar.
Let op: Volledige vergoeding kent ook grenzen. Als u van een zorgverlener een overdreven hoge rekening ontvangt, dan moet u mogelijk een deel van de rekening zelf betalen.

Bij de naturapolis is het wél belangrijk dat er een contract bestaat tussen uw zorgverlener en
verzekeraar. Als er een contract is, wordt de behandeling gewoon vergoed (conform de
voorwaarden).De verzekeraar betaalt dan rechtstreeks de rekening aan de zorgverlener. Als er geen
contract is, dan moet je de rekening voorschieten en mogelijk zelfs een deel van de rekening betalen.
Om niet voor onaangename verrassingen te komen is het goed om de polisvoorwaarden te
bestuderen en na te gaan of een verzekeraar afspraken heeft met bepaalde zorgpartijen, zoals
ziekenhuizen in de buurt.

4. Wat is het verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage?

Bekijk de heldere animatievideo op ons Youtubekanaal. Hierin maken wij het verschil duidelijk.

Ons zorgverzekeringsstelsel is wellicht wat complex, maar met de kennis van een aantal belangrijke zaken komen consumenten al een heel eind. Het bekijken van de video gemaakt maakt ook al een hoop duidelijk. Naast de eerder genoemde animatievideo vind u in de Playlist op ons Youtubekanaal een serie duidelijke videos van onze partner UPIVA met heldere uitleg.

Is alles nu helemaal duidelijk?

Ga dan naar de speciale vergelijkingspagina voor particulieren om te bekijken hoeveel u mogelijk kunt besparen in 2020.

Let op speciale regeling voor ondernemers

Voor ondernemers gelden andere regelingen en hiervoor hebben wij een speciale vergelijkingspagina voor ondernemers.

Roland Baar

Nog meer vragen?

Bel mij gerust op 035 – 577 96 61 indien u vragen heeft naar aanleiding van het bovenstaande.

 

Roland Baar
Erkend Financieel Adviseur

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.